Hvornår ramme du abonnementsloftet? Det svar er noget vi ved rigtig mange abonnementsvirksomheder efterspørger.  De fleste abonnementsforretninger vil på et eller andet tidspunkt ramme et loftet for hvor stor abonnementsbasen kan blive. Dette er jo ikke en særlig rar tanke og fase i virksomhedens livscyklus, hvor antallet af kunder, der churner, er det samme eller højere end antallet af nye kunder. Vil du vide hvor din SaaS virksomhed er kommet til?

Efterhånden som din samlede kundebase vokser, vil der med stor sandsynlighed også ske det er dit churn stiger relativt. Over tid vil du med stor sandsynlighed kunne identificere at en fast procentdel forlader (churner) din forretning hver måned. Jo større kundebase jo større vil udfordringen kunne blive. Hvis du f.eks. har en kundebase på 1000 kunder, er churn på 5% 50 kunder, men ved 10.000 kunder er churn på  5% 500 kunder.

For de fleste abonnementsvirksomheder vil den månedlige churn rate til sidst svare til antallet af nye kunder. Det vil inddirekte betyder at virksomheden er nået til et dødbringende punkt i livscyklus.

Når du nærmer dig loftet, vil væksten i din abonnementsbase blive langsom. Så hvis du ikke hele tiden sørger for at tilføje nye features, udvide med nye markeder eller produkter, vil væksten til sidst stoppe helt.

Hvad kan du gøre for at forhøje vækstloftet i din abonnementsforretning?

Der er en lang række af tiltag som du kan iværksætte for at forhøje vækstloft. Det er dog næsten aldrig udelukkende et enkelt tiltag der betyder det hele, men ofte en kombination af flere forskellig tiltag og elementer. Vi giver dig her et par bud på tiltag du kan benytte hvis du ved hvornår du rammer abonnementsloftet:

  • Tilføjelse af flere nye kunder (Acquistion)
    • Du bør løbende arbejde med din prissætning da markeder og kunder over tid forandre sig og det bør dine priser også gøre.
    • Udvide din markedsføring til nye lande hvor du kan identificere segmenter der har samme profil som dit nuværende marked.
    • Lancere nye produkter hvor features er anderleders end de nuværende muligheder
  • Reduktion af churn rate (Retention & Churn)
    • Fokuser på de første 3 måneder for alle nye kunder. Her er churn størst og dem du ikke får onboarded rigtig vil med stor sandsynlighed forlade dig
    • Analysere dine kunders brugsadfærd så du kan være proaktiv hvis deres brugsfrekvens falder.
    • Vær sikker på at du nøje følger alle typer af feedback du modtager via din Support, anmeldelser etc. og vær klar til at foretage forbedringer som dine kunder efterspørger.
    • Løbende foretage benchmark af tiltag dine konkurrenter foretager og hvad det evt. betyder for din forretning.
  • Øget gennemsnitlig omsætning pr. bruger (Expansion)
    • Tilbyd altid flere forskellige version af dit abonnementstilbud (Skræddersy dine pakker)
    • Tilføj løbende nye features i dine størreste pakker
    • Test og arbejd løbende med din prissætning

Du downloade vores Churn Monster Playbook og finde mere viden om de typiske former for churn du kan forvente også vil ske i din virksomhed. I Churn Monster Playbook tegner vi en profil af nogle de mest  almindelige monstre, der angriber din kundebasen. For hvert churn monster give en beskrivelse af, hvordan dens kendetegn ser ud, så du nemt kan identificere den .

Hvornår rammer du abonnementsloftet? Indtast din månedlig tilvækst af kunder her samt din churn. Så vil du kunne se hvor loftet for din nuværende abonnementsforretning ligger.

Har du efter at have prøvet lommeregner brug for flere input eller hjælp til hvor du sikre den løbende vækst så kontakt The Subscribers og hør hvordan vi kan hjælpe din abonnementsforretning.