Skal revisorer sælger abonnementer? Det var det spørgsmål som vi hos The Subscribers blev stillet i forbindelse med et interview der netop er bragt i Danske Revisorers 4. udgave.

Vores input kan du læse i artiklen og det kommer nok ikke som den store overraskelse at vores svar på spørgsmålet var Ja. Selvfølgelig både kan og skal revisorer kigge i retning af hvordan abonnementstrenden kan implementeres.

Men som for så mange andre der bevæger sig ind i abonnementsverden skal man evne at forandre sig. Abonnement kræver at du stopper med at være forelsket i dit produkt og i stedet elsker dine kunder.

Ud over at ændre sit fokus til 100% kunden fokus er det dog også vigtig ikke at begå fejlen at kaste alt hvad man kender over bord. Når vi taler som et BtB produkt eller ydelse er det faktisk relativ sjældent at du kan have en 100% ren abonnementsforretninger. Der vil næsten altid være et behov for kunden for enten løbende at kunne tilkøbe hjælp eller ekstra ydelser. Derfor er det vigtig at en revisor ikke ser abonnements muligheden som et enten eller, men i stedet går til opgaven med et både og mindset.

Du kan som revisor udforme dine standard ydelser som abonnementspakker. Her ud over tilbyde du så de ydelser som kunden ikke skal bruge så ofte som traditionel rådgivning. Disse kan så tilkøbes ud over abonnementet. Dermed vil kunden opleve udelukkende at betale for de ydelser der er behov for, men samtidig have mulighed for at tilkøbe hvis behovet opstår.

Hvis du som revisor kommer helt op på den store abonnementsklinge så har du et antal standard pakker hvor kunden faktureres pr. måned eller kvartal. Det giver revisor en form for “løbende dialog” og mulighed for kontakt til kunden i stedet for udelukkende en gang på år når der laves årsregnskab. Den løbende dialog og relation er vigtig i abonnementsverden og det som skal binde kunden og revisor tættere sammen.

Så skal revisorer sælger abonnementer? Det mener vi bestemt giver rigtig god mening og vores vurdering er også at vi kommer til at se det i stor stil. Dem som ikke kommer med på abonnementsvognen vil komme til at opleve at andre i branchen vil tilbyde abonnementsmuligheden og det vil være attraktivt for mange små og mellem store virksomheder.

 

Kunne du tænke dig hjælp til hvordan din forretning kan udnytte alle fordelene i abonnementsmodellen så kontakt The Subscribers på ssj@thesubscribers.dk.

Categories:

No responses yet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *