Netflix, Luxplus, Dribe og Årstiderne – alle eksempler på hvordan abonnementsvirksomheder er en naturlig del af vores hverdag.

Alt hvad du køber – fra transport til underholdning til dagligvarer – vil snart kunne købes som et abonnement i stedet for eller som alternativ til det at eje.

Efter at have tjekket de seneste overskrifter i din favorit avis via din mobil, går du ud i køkkenet og åbner måltidskassen fra Årstiderne. Herefter tænder du for Netflix for at se et afsnit af den serie du p.t. er i gang med. Du har muligvis ikke lagt mærke til, men du er allerede i dag fuldt viklet ind i abonnementsøkonomien. Abonnementsmodellen blomstrer i de seneste år er dette marked vokset med mere end 100% om året.

Er du i dag en virksomhed med en traditionel transaktionsbaseret forretningsmodel har du behov for at ændre tankesæt, til trods for at skiftet til abonnement tankegang er vanskeligt.

Når du bliver vant til at tænke abonnementsmodel, vi du forstå, at det ikke handler om det fysiske produkt. Det handler om, hvad kunden forsøger og ønsker at gøre. Og denne ændring af tænkning er roden til at opbygge en succesfuld abonnementsforretning.

Den amerikanske software virksomhed Adobe var det firma, der leverede “lærebogen” til hvordan man transformere sin virksomhed fra at være transaktionsbaseret til at blive abonnementsbaseret. De satte gang i processen til trods for at indtægterne i en periode måske ville falde drastisk i overgangen til abonnementet. Derfor var de også nødt til at udtænke en model for hvordan de kunne klare transformationen.

Frygten er, hvis du i dag sælger dit produkt eller ydelse og for f.eks. kr. 3.000,-, men nu skal have denne indtægt over tid vil der opstå et stort gab imellem indtægter og udgifter. Du er derfor næppe i stand til at foretage skiftet fra den ene dag til den anden men vil være nødt til at tage det i etaper.

Det du bør gøre er faktisk at fortsætte med at sælge dit produkt og så sælge nye digitale abonnementstjenester, samtidig med. En del software virksomheder har foretaget skiftet ved at lade deres eksisterende kunder blive på den eksisterende licens og maintenence model, mens alle nye kunder bliver taget ind på deres abonnementsmodel (SaaS).

Fiskemodellen

Hvis du foretager et komplet skift til abonnement, kan du se hvad Thomas Lah og JB Wood (forfattere af Technology-as-a-Service Playbook: How to Grow a Profitable Subscription Business) kaldet “at synke fisken.” Omkostningerne går op og omsætningen falder, men efter transformation til abonnementsmodel er foretaget, går omkostningerne ned og omsætningen kommer op igen. (Se figur nedenfor.)

Rigtig mange virksomheder har allerede skiftet til abonnement og mange flere vil følge efter i de kommende år. Virkeligheden er nemlig at modellen med ejerskab er død. Nu handler det om at forbrugerne ønsker adgang til produktet i stedet for ejerskab. De virksomheder med den traditionelle transaktionsbaseret tankegang der har modet til transformation vil være de virksomheder der er morgendagens vinder.

Har du fået mod på at starte processen med at ændre din virksomhed fra transaktions baseret til abonnements baseret, men har brug for rådgivning og sparring er du velkommen til at kontakt mig på ssj@thesubscribers.dk

Categories:

No responses yet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *