Abonnementsøkonomien er kommet for at blive har vi skrevet i et tidligere indlæg der omtalte en analyse fra McKinsey. At abonnementsøkonomien er i kraftig udvikling bliver igen bekræftet i blandt andet en analyse fra Zuora der er en af de førende platforme for abonnementsstyring.

Zuora har foretaget en analyse blandt 13.459 voksne mennesker på tværs af 12 lande. Analysen bekræfter det som også tidligere har været hævdet. Rigtig mange ønsker ikke længere at ejer men at have adgang til de produkter eller services som gør brug af. Analysen viser også folk i dag har langt flere abonnementer end de havde for blot få år siden. 71% af de personer på tværs af 12 lande som var del af analysen har i dag abonnementer mens det for 5 år var 53%. Ikke nok med at flere og flere har abonnementer men folk at også flere forskellige abonnementer. Omkring 26% af deltagerne siger de har tre eller flere abonnementer mens det for 5 år siden kun var 14%. Endvidere tror flertallet også at de i fremtiden vil have endnu flere abonnementer i steder for at ejere produkterne. Hvis du vil læse hele analysen fra Zuora skal du blot klikke her.

Men hvilke abonnementer at det så der i dag er mulighed for at få? Ja mange har jo nok Netflix, mobiltelefon, fitness, Spotify eller tilsvarende. Fremtiden vil dog vise at også mere dagligdags produkter som f.eks. tøj kan fås på abonnements (PaaS – Product as a Service). Senest bevist ved at det internationale tøj brand Urban Outfitters via deres forhandler Nuuly har lanceret et abonnement. For 88,- dollars (kr. 589,-) pr. måned kan vælges 6 stk. tøj som du så får tilsendt. Ved udgangen af måneden kan du enten returnere eller købe de 6 stk. tøj alt efter dit ønske. I første omgang er det kun i USA at dette abonnement bliver tilgængeligt men vi gætter på at vi inden for kort tid vil se ligende abonnementstilbud fra europæiske tøj brands.

Har din virksomhed behov for at blive en del af abonnementsøkonomien men har brug for rådgivning eller sparring kompetencer i processen så kontakt os på ssj@thesubscribers.dk.

Categories:

No responses yet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *